Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10419/290638 
Year of Publication: 
2024
Citation: 
[Journal:] Junior Management Science (JUMS) [ISSN:] 2942-1861 [Volume:] 9 [Issue:] 1 [Year:] 2024 [Pages:] 1341-1383
Publisher: 
Junior Management Science e. V., Planegg
Abstract: 
In unserer säkularen Gesellschaft sind Menschen trotz begrenzter Möglichkeiten aufgefordert, ihrem Leben Sinn zu geben. Während innere Heldenreisen ein Gefühl von Sinn, Tiefe und Zugehörigkeit vermitteln, gewinnen scheinbare Glücksver- sprechen wie Selbstoptimierung zunehmend an Bedeutung. Diese explorative Studie zielt darauf ab zu untersuchen, ob Studierende Selbstoptimierung als Weg zum erfüllten Leben betrachten und wie sich dies zu transformativen Entwicklungs- geschichten verhält. Mithilfe von semistrukturierten Interviews und einem quantitativ ausgewerteten Fragebogen werden das Gesellschaftsbild der Studierenden, ihre Selbstoptimierungspraktiken und -motive, Vorstellungen eines gelungenen Lebens sowie Zusammenhänge erforscht. In der postheroischen, säkularen und leistungsorientierten Gesellschaft erwartet die Mehrheit der befragten Studierenden von sich selbst, an sich zu arbeiten. Die Auswertung zeigt, dass nur wenige Befragte transformative Entwicklungsgeschichten erleben, während andere in vermeintlich transformativen Entwicklungen wie Selb- stoptimierung oder anderen Lebensprojekten nach Glück streben. Die These, dass dieses strebende Glück auf unvollständigem Sinn- und Selbstkenntnisverständnis beruht, sollte in weiterführenden Studien überprüft werden.
Abstract (Translated): 
In our secular society, individuals are urged to find meaning in their lives despite limited opportunities. While inner hero's journeys convey a sense of purpose, depth, and belonging, apparent promises of happiness, such as self-optimization, are gaining increasing traction. This exploratory study aims to investigate whether students perceive self-optimization as a path to a good life and how it relates to transformative journeys. Utilizing a combination of semi-structured interviews and a quan- titatively analyzed questionnaire, the societal views of students, their practices and motivations for self-optimization, notions of a good life, and interconnections are explored. In the post-heroic, secular, and performance-oriented society described by students, the majority expects to self-improve. The analysis reveals that only a small fraction experiences transformative jour- neys, while others strive for happiness in seemingly transformative developments like self-optimization or other life projects. The hypothesis that this pursuit of happiness is based on incomplete understandings of meaning and self-awareness should be examined in further studies.
Subjects: 
finding meaning
good life
self-improvement
self-optimization
transformative hero journey
Persistent Identifier of the first edition: 
Creative Commons License: 
cc-by Logo
Document Type: 
Article
Appears in Collections:

Files in This Item:
File
Size
624.8 kB





Items in EconStor are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.